Inför besöket

För ett tryggt och trivsamt besök

När ni bokat tid hos oss är det bra om ni kommer lite innan bokad tid för att vi ska hinna registrera er. Ni får gärna ta med försäkringsbrev och eventuellt vaccinationsintyg eller pass. Om du har en hanhund, se upp så att han inte kissar i väntrummet, håll honom i kort koppel. Kissar en så kissar flera…

Om det finns misstanke om att ditt djur lider av någon smittsam sjukdom exempelvis kennelhosta, ohyra eller virusdiarré, lämna då djuret i bilen under registreringen så meddelar vi när du kan ta in ditt djur.

Ska ditt djur röntgas för bedömning av HD/ED/knän så behöver vi stamtavla/registreringbevis.

Ska ditt djur opereras ska ingen mat ges efter kl 22 kvällen innan. Detta gäller ej kaniner och gnagare som ska ha tillgång till mat ända fram till besöket. Vatten får ditt djur ha fri tillgång till. För katter är det viktigt att ha tillgång till låda hela natten.

Hundar som ska opereras ska helst badas med klorhexidin-schampo en till två dagar före besöket. Schampot finns att köpa i engångsförpackning på kliniken. Din hund ska vara väl rastad på morgonen.

Om ni söker för urinvägsbekymmer eller ökad törst är det bra om ni kan ta med ett färskt, rent urinprov. Vi säljer speciell ”kattsand” som kan användas för att ta urinprov från kattlådan.

Om din katt eller hund är väldigt stressad av att åka bil eller komma till djurkliniken, diskutera gärna detta med oss så ska vi försöka hjälpa er på bästa sätt.

Om ni bokat tid för ett specifikt problem får ni också gärna fundera igenom när symtomen började, om djuret haft liknande symtom förr, om släktingar eller andra i djurets omgivning haft liknande symtom osv. Det är också bra om ni vet vad djuret äter för mat och namnet på eventuella mediciner som djuret får eller har fått.